Börjar tröttna !

Ja, tyvärr så måste jag lägga upp ett lite allvarligare inlägg idag IGEN  .
Men det finns en sak som irriterar mig en del just nu .

Och det är de konflikterna som bryts ut mellan ungdomar i förorterna och poliser m.m. i samhället.
Jag har otroligt delad uppfatting om allt det här. Efter som det är mitt drömm yrke att jobba med umgdomar som har de lite svårare än andra här i samhället så har jag fastnat för detta ämne.
Så här säger 2 killar i en förort i Göteborg om allt som hänt .
"- Tänk om politikerna kunde skaka fram lärlingsplatser eller utbildningar som även jag vågar tro på! Det vore något, säger Daniel.
Kompisen Amir fyller i:
- Bråken här ute borde väl säga politikerna något? Ungdomarna är inte onda, men frustrerade över att ingen lyssnar eller gör något för dem."
Jag vet inte riktigt om jag tror på det här. Däremot tror jag att varken Politiker/Poliser eller kuratorer kommer kunna få dessa ungdomar att lyssna. Hur skall dom veta vad dom känner? Hur skall dom ha den blekaste aning om vart deras frustration kommer ifrån. Och vad som triggar dom till att just bränna bilar m.m.
Jag tror, att det säket finns flera människor som tänker som jag . Att man kanske skall ta tag i fotbollsspelare/boxare/skådespelare eller liknande FÖERBILDER för barn och ungdomar. Jag tror att de är dem som skall ta det hela i lite egna händer. Hjälpa lyssna och prata . Av egna erfarenheter och av vuxen ålder.
Jag tror inte alls heller att de bränns bilar pga av det inte finns några jobb.
Det är en bevisning på tristess som inte alls visar sig att om du får ett jobb slängt på dig så skärper du dig. Absolut inte, när du slutar jobbet då ? Och dem som inte får någon jobb?
Jag tror på erfarenhet, Egenerfarenhet. För kommer det en person som pratar med dig av egenerfarenhet. Så lyssnar iaf jag bättre och mer intresserat på han/hon eller på någon som har "läst om ämnet" på högskolan i 3 år.
Sen förstår jag absolut om inte alla tycker som jag . Men dessvärre kan jag bara prata för mig själv.

I svts program Debatt för 2 veckor sen så pratade dem om just detta, De hade bjudit in både ungdomar från olika förorter i Göteborg och även Politiker och Polis från Göteborg, Med i publiken satt också en av sveriges första "Gangster". Debatten sattes igång och de var som en stor jääävla hönsgård! Här sitter alltså vuxna människor å skall diskutera med de här ungdomar som har tagit mod till sig och ens va med i svt för att diskutera all kallabalik som händer runt om i sverige. Varav ALLA sitter och skyller på varandra. Det var alltså något utav de värsta jag sett. Poliserna sitter å säger att ungdomarna är aggresiva och slänger stenar m.m. och ungdomarna sitter å säger att poliserna använder övervåld till ingen anledning och griper folk till höger å vänster som inte ens gjort något...
Okej tänkerjag, att ungdomarna är upprörda för att dem inte får någon uppmärksamhet och när dom väl får uppmärksamhet då blir dom gripna av polisen. För att då göra uppror så tuttar dom eld på närmaste bil.
Hmm.
Polisen då, Ne han tycker det är förjävligt att detta händer. Han bor ju i sin villa i ****** med sina barn som är änglar och det största upproret dem gjort är att komma en kvart för sent till middagen. Det jag vill komma med detta är att ALLA, och då menar jag verkligen ALLA är olika !
 

Nu ser jag att jag har flygit iväg i ämnet här men aa egentligen så kunde detta bli ett jätte kort inlägg.
Ville faktiskt bara få fram att VARFÖR kan vi inte hjälpa varandra. Informera varandra, och inte SKYLLA på varandra.

Ne nu får jag avsluta här. Förstår absolut om ni inte orkar läsa . :P
Detta var bara ett litet skriveri för mig själv typ.
Haha. Jaja .

/Love


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback